Prašome, išjungti reklamos blokavimą savo naršyklėje ir perkrauti šį puslapį.
Perkrauti puslapįŠvedijos miestai sparčiai tankėja, todėl dabar statybos vyksta visai šalia kelių ir magistralių - žemėje, kuri dar prieš dešimtmetį buvo laikoma neįsivaizduojama plėtrai. Jau žinoma, kad triukšmas gali turėti neigiamą poveikį žmonių sveikatai, tačiau nauji Chalmerso technologijos universiteto tyrimai rodo, kad vos 40 decibelų eismo triukšmas - tipiškas foninio triukšmo lygis biuro aplinkoje ar virtuvėje - turi neigiamą poveikį kognityviniams gebėjimams.
Chalmerso taikomosios akustikos skyriaus mokslininkai atliko laboratorinį tyrimą, kurio metu tiriamieji, veikiami foninio eismo triukšmo, atliko koncentracijos testus. Tiriamųjų buvo prašoma žiūrėti į kompiuterio ekraną ir reaguoti į tam tikras raides, o po to įvertinti suvokiamą darbo krūvį. Tyrimas parodė, kad tiriamieji pasiekė gerokai prastesnius rezultatus atlikdami darbingumo testą, be to, manė, kad užduotį atlikti buvo sunkiau, kai fone sklido eismo triukšmas.
Mūsų tyrimas unikalus tuo, kad mums pavyko įrodyti, jog darbingumas mažėja esant vos 40 dB triukšmo lygiui, kuris atitinka įprastą triukšmo lygį biure ar virtuvėje."
Leon Müller, Architektūros ir statybos inžinerijos departamento Taikomosios akustikos skyriaus doktorantas
Fono triukšmą sudarė dvi garso sekos, imituojančios dešimties ir penkiasdešimties metrų atstumu pravažiuojančius sunkvežimius. Abi sekos buvo normalizuotos iki to paties 40 dB bendro vidaus lygio.
"Artimesnius pravažiavimus imituojanti garso seka, kurioje garsas gerokai keičiasi pravažiuojant transporto priemonei, paprastai labiausiai trikdė tiriamuosius", - sako Mülleris. "Taip gali būti todėl, kad toliau esantis eismas suvokiamas kaip pastovesnis triukšmas."
Dabar būstai statomi arčiau kelių
Nauji rezultatai pabrėžia jau ir taip problemišką padėtį, kai eismo triukšmas daro neigiamą poveikį sveikatai ir darbingumui. Pastaraisiais metais Švedijos miestuose buvo leista mažinti atstumą tarp kelių ir naujai statomų gyvenamųjų namų - ši tendencija pastebima ir tarptautiniu mastu.
Šiek tiek supaprastintai tariant, Švedijos teisės aktai, nustatantys, kur leidžiama statyti, grindžiami vidutiniu lauko triukšmo lygiu per 24 valandų laikotarpį, t. y. juose neatsižvelgiama į atskirus praeivius. Be to, dabartinės taisyklės neapima žemo dažnio triukšmo pikų patalpose, kurių sunku išvengti ir kurie, kaip rodo tyrimai, yra labiau trikdantys, todėl daro didesnį poveikį žmonių sveikatai.
Chalmerso universiteto taikomosios akustikos profesorius Jensas Forssenas (Jens Forssén), atlikęs vieną žemo dažnio triukšmo modeliavimo tyrimą, įrodė, kad tokį triukšmą pirmiausia sukelia intensyvus eismas nedideliu greičiu, ir jį sunku pašalinti net ir gerai izoliuotais langais bei pastatais, atitinkančiais visas statybos normas ir garso izoliacijos gaires.
Sumažėjęs transporto priemonės greitis gali padidinti triukšmo poveikį patalpose.
"Įvairių tipų fasadų skaičiavimai rodo, kad šalia intensyvaus eismo kelių sunku pasiekti idealią vidaus garso aplinką", - sako Forssenas. "Greičio mažinimas nėra išeitis, nes mūsų skaičiavimai rodo, kad važiuojant mažesniu greičiu triukšmo poveikis patalpose gali net padidėti."
Be to, J. Forssén sako, kad triukšmas ir garsinė aplinka yra veiksnys, į kurį planavimo procese dažnai atsižvelgiama per vėlai, o atlikus pakeitimus, kad būtų geriau išnaudojama erdvė triukšmo taršos požiūriu, būtų galima pasiekti privalumų.
Tyrėjai taip pat sutinka, kad veiksmingiausias sprendimas būtų vengti miestų tankinimo tose teritorijose, kuriose eismo triukšmas turėtų pernelyg didelį poveikį sveikatai ir gerovei.
Daugiau apie tyrimą:
Chalmerso laboratorijos aplinka, kurioje buvo atliekami tyrimai, atrodo kaip svetainė su baldais ir tekstile, tačiau už lubų plokščių ir langų įrengta pažangi garsiakalbių sistema, leidžianti tyrėjams imituoti įvairius garsus, pavyzdžiui, kelių eismo triukšmą.
Atliekant bandymus 42 dalyviai buvo paprašyti atlikti nepertraukiamą atlikimo testą (angl. Continuous Performance Test, CPT) kiekvienos garso sekos metu. Jie stebėjo kompiuterio monitorių, kuriame sekomis buvo rodomos atskiros raidės, ir jiems buvo nurodyta paspausti mygtuką visoms raidėms, išskyrus X. Be to, tiriamieji užpildė formą, vadinamą NASA užduočių krūvio indeksu (NASA TLX) - priemone, kuria matuojamas subjektyvus asmens darbo krūvio vertinimas atliekant užduotį. Tiriamieji vertino savo suvokiamą darbo krūvį pagal šešis aspektus: suvokiamą protinį darbo krūvį, fizinį darbo krūvį, laiko spaudimą, pastangas, našumą ir nusivylimo laipsnį.
Šaltiniai:
Chalmers University of Technology
Müller, L., et al. (2023). Traffic Noise at Moderate Levels Affects Cognitive Performance: Do Distance-Induced Temporal Changes Matter? International Journal of Environmental Research and Public Health. doi.org/10.3390/ijerph20053798.